Tietotekniikka opetuksessa
Koulujen digitalisaatio on yksi hallitusohjelman kärkihankkeista.Digitalisaatio murtaa koulutusta vapauttaen opetuksen luokista ja luentosaleista sopeutuakseen opiskelijoiden tarpeisiin ajan, paikan, oppimistyylin ja aiemmin opitun suhteen. Opettajan rooli muuttuu luennoitsijasta kohti tutoria, mentoria ja valmentajaa, joka hyödyntää tieto- ja viestintäteknologian suomia mahdollisuuksia omassa opetuksessaan ja opiskelijoiden ohjauksessa.
Tieto- ja viestintäteknologia avaa uudenlaisia mahdollisuuksia oppimisen ja opetuksen jäsentämiseen ja monialaisuuteen. Tässä keskeisiä piirteitä ovat opiskelijalähtöisyys, opetuksen ja oppimisen laajentuminen luokkatilan ulkopuolelle sekä tietotekniikan pedagoginen hyödyntäminen. Oppimisympäristö-käsitteen rinnalla on alettu käyttää käsitettä oppimistila, jonka nähdään koostuvan fyysisestä, virtuaalisesta, henkilökohtaisesta ja sosiaalisesta ulottuvuudesta. Näissä ympäristöissä toimiminen edellyttää niin opiskelijoilta kuin opettajiltakin kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisutaitoja, kommunikointi- ja yhteistyötaitoja sekä informaationlukutaitoja. Taidot nähdään oppiainerajat ylittävinä taitoina, joita opiskelijat tarvitsevat tämän päivän monimuotoisissa toimintaympäristöissä.
Opettajana mieti miten hyödynnät osana opetustasi
- opiskelijoiden älylaitteita
- esim. tiedon hankinnan välineenä
- muistiinpanojen ja ryhmätöiden tuotosten tallentaminen kuvina
- verkkoluentoja ja -tehtäviä
- sosiaalista mediaa
- blogit
- facebookryhmät
- opiskelijoiden omat whats app-ryhmät
- tunnilla annettujen kotitehtävien tallentaminen ja jakaminen poissaolijoille
- sisällön jakamisen ohjelmia
- yhteiset ryhmätyötuotokset
- sisällön tuottamisen ohjelmia
- videoidut haastattelut
- sähköiset oppimisalustat
- oppimateriaalien jakamisessa
- erilaisia pelejä
- opitun asian arvioinnissa
VINKKI Tässä joitakin esimerkkejä erilaisista ohjelmista, joita voit hyödyntää osana opetustasi. Lista esimerkeistä.
VINKKI: Erilaisia opetusmenetelmiä, joissa käytetty tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyksi.
1. Kävin haastattelemassa farmaseuttia tampereen apteekissa. Kävimme vaikeata asioita läpi videolla, jonka kuvasin ja näytin sitten opiskelijoille lääkehoitokurssin tunnilla. Opiskelijat tykkäsivät katsoa videolta mielummin kuin olisimme käyneet asian läpi esim. kalvosulkeisilla.
2. Tein lääkehoitokurssin tentin tietokoneen välityksellä. Käytin tentin aiheena lovea eli lääkehoidon osaaminen verkossa ideaa hyödyksi.
Lähteinä käytetty