Tulevaisuus
Tulevaisuudessa yhteiskuntaa leimaa muutos, hektisyys ja globaali kilpailu, jotka tarkoittaa ennustettavuuden, pysyvyyden ja pitkien työurien vähenemistä. Näihin vastaaminen edellyttää opettajilta, opiskelijoilta ja oppilaitoksilta nopeita ja näkyviä muutoksia ja tuloksia.
Koulutusta kaikilla koulutustasoille tulevaisuudessa leimaa yksilöllisyys, joustavuus, työelämälähtöisyys, osallisuus ja tasa-arvoisuus. Näiden toteutuminen edellyttää elinikäistä oppimista, ajasta ja paikasta riippumatonta opetusta, monimuotoisuutta sekä opiskelijoilta itseohjautuvuutta ja tavoitteellisuutta. Koulutuksen tehtävänä on työelämän tarpeiden huomioiminen ja osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen. Tämä edellyttää opettajalta tulevaisuuteen suuntautumista, tulevaisuuden osaamivaatimusten tunnistamista, ennakointia sekä työelämän ja koulutuksen yhteistyötä. Tulevaisuudessa myös oppimisympäristöt muuttuvat, työelämälähtöisyys lisääntyy ja teknologia tulee osaksi jokapäiväistä opetusta.
Tulevaisuuden opettajan arvomaailmassa korostuu opiskelijalähtöisyys nykyistä vahvemmin. Tämä tarkoittaa sitä, että
- opiskelijoiden tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista osataan ennakoida nykyistä paremmin
- opiskelijan osaaminen osataan tunnistaa ja tunnustaa
- henkilökohtaistaminen ja yksikölliset opintopolut toteutuvat
- opiskelijoilla on mahdollisuus tutkinnon suorittamiseksi yksilöllisiin osasuorituksiin
- opiskelijat osallistuvat oman elämänsä suunnitteluun kaikin tavoin
- opiskelijoita kuunnellaan ja he saavat riittävästi ohjausta ja tukea
Opettajuus on muutoksessa kokonaisuudessaan. Muutoksiin vastaaminen edellyttää opettajalta vastuuta oman osaamisensa kehittämisestä ja oppilaitokselta opettajien osaamisen tunnistamista, määrittelyä ja arviointia. Tulevaisuudessa ei riitä pelkästään opettajan substanssin osaaminen vaan osaamista tulee kehittää koko työuran ajan. Jotta tämä on mahdollista edellyttää se oppilaitokselta vahvaa osaamisen johtamista, tulevaisuuden haasteiden ymmärrystä ja ennakointia.
Opettajan tehtävänä on
- luoda oppimiselle ja kasvamiselle suotuisat olosuhteet
- luoda oppimiselle puitteet, jotka edistävät opiskelijoiden tasa-arvoisuutta
- tunnistaa erilaiset oppimisympäristöt
- varmistaa, että erilaistuvat toimintaympäristöt palvelevat oppimista
- huomioida oppilaiden erilaiset tausta ja oppimaan oppimisen taidot
- tunnistaa opiskelijoiden erialiset olosuhteet opiskeluun kouluympäristön ulkopuolella
- tiedon siirtäjän sijaan olla opiskelijan kasvun tukija, rohkaisija, motivoija sekä opiskelijan oppimaan oppimisen ohjaaja.
Opettajuden muutos muuttaa myös opettajan ammttikuvaa, jota kuvaa sanat dynaaminen, verkostoitunut, vuorovaikutteinen, joustava ja kehittyvä. Tulevaisuuden opettaja on Aila Paason (2012) mukaan
- ammattialan vastuullinen kehittäjä
- koulutuksen ja työelämän verkosto-osaaja
- opiskelijan kohtaaja ja kuuntelija
- opiskelijan oppimisprosessin tukija ja ohjaaja
- työyhteisöllinen osaaja
Tiimimme ajatuksia tulevaisuuden opettajuudesta ja opiskelusta.
MARIKA:
"Näen tulevaisuudessa lähihoitaja opiskelijoilla enemmän asiantuntijaverkostoja, enemmän työssäoppimista ja simulaatio-pedagoginen opetusmuoto on saapunut myös ammatillisiin kouluihin. Tätä odotellessa :) Tulevaisuuden opettajan näen: innostunut, idearikas ja sopeutuvainen."
MINNA:
" Opettaja toimii ohjaajana ja opiskelijan peilinä yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Opettamisen sijaan opettajan työssä ohjauksella on entistä isompi rooli. Ohjauksessa on kyse yhteistoiminnasta, jonka tarkoituksena on erilaisten oppimis-, kasvu-, työ- tai ongelmaratkaisuprosessien ohjaaminen ja ohjattavan oman toimijuuden vahvistaminen. Opettaja toimii keskustelutilan ja kohtaamispaikan luojana, jossa oppimisprosessi voi lähteä käyntiin ja kehittyä. Opettaja tulee tulevaisuudessa hyödyntämään näiden tilojen luomiesessa erilaista teknologiaa."
VALPURI:
" Näen tulevaisuuden opettajan motivoijana, innostajana ja itseohjautuvan oppilaan oppimisagenttina. Opettaja on verkostojen luoja ja ylläpitäjä, uusien opetusteknologioiden haltuun ottaja ja niiden kehittäjä. Opettaja on yhteisöllinen, lähestyttävä ja kaikkia tasapuolisesti huomioiva ohjaaja. Haasteita siis riittää, mutta kaiken kaikkiaan tervetuloa elinikäinen oppiminen ja opettajuus."
Lähteinä käytetty
- Koivisto T., Koivunen S., Korpela V., Kortelainen I., Korvenranta T., Pakarinen R. Ammatillisen opettajan työn tulevaisuus vuonna 2025. TAMK 2015. Lainattu 24.9.2016.
Saatavissa:www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/98085/Koivisto_Koivunen_Korpela_Kortelainen_Korvenranta_Pakarinen.pdf?sequence=2 - Paaso A. 2012. Osaava ammatillinen opettaja 2020. Aikuiskasvatuksen aikakausikirja 14 (3), 46 - 56.