Suunnittelu

Opetuksen suunnittelu on paljon muutakin kuin opetuksen sisällön suunnittelua. Hyvä suunnittelu lähtee siitä, että opetuksessa on juoni, joka säilyy koko opetuksen ajan. Myös vuorovaikutuksen ja hyvän oppimisprosessin ylläpitäminen on osa hyvää suunnitelmaa. Hyvä suunnittelu auttaa sinua arvioimaan opetuksen aikana mihin suuntaan kannattaa jatkaa ja mitä mahdollisia muutoksia tarvitaan. Lähestulkoon aina näin tapahtuu opetuksen aikana, joten ei kannata hätääntyä, jos opetus ei kaikilta osin mennyt suunnitelmasi mukaan. Seuraavat asiat auttavat sinua hyvän suunnitelman tekemisessä ja jotka sinun kannattaa ottaa huomioon.

 

Opintojakson kokonaisuuden hahmottaminen

  • Selvitä suunnittelua aloittaessasi
    • mitä opetuksesta on etukäteen säädetty laissa ja asetuksissa sekä sovittu opetussuunnitelmassa ja oppilaitoksessa kuten
      • arvot, tavoitteet, sisällöt ja toteuttamisen periaatteet, aikataulu, odotukset ja yleiskuva tulevista oppilaista
  • Opetussuunnitelma
    • konkretisoi sinulle koulutuksen vuosisuunnittelun (esim. ajoituksen, opintojaksot, opettaja- ja tilaresurssit),
    • autta sinua ymmärtämään oppilaitoksen pedagogista kieltä ja työtä,
    • on pohjana opettajien yhteistyölle ja työnjaolle sekä koulutuksen ja opetuksen seurannalle ja arvioinnille.
  • Jos on mahdollista, niin ota opiskelijat mukaan kokonaisuuden ja toteutustapojen sekä menetelmien suunnitteluun.
  • Mieti miten oman käyttötietosi pohjalta toteutat opintojakson ja yksittäiset tunnit.

Tavoitteiden asettaminen

  • Aseta tavoitteet ensin opintojaksolle/-kokonaisuudelle ja sen jälkeen yksittäisille opetuskerroille
    •  

VINKKI: Opetuskerran rakenne ja Tuntisuunnitelman runko sekä muutama esimerkki tuntisuunitelmista  Esimerkki 1 , Esimerkki 2 ja Esimerkki 3

  • Auta opiskelijoita prosessoimaan tietoa, harjoittelemaan taitoja ja muokkamaan omia asenteitaan asettamalla tavoitteet niin, että nämä alueet toteutuvat.
  • Mieti mitkä ovat opetuksen yleistavoitteet, kokonaistavoitteet, jaksokohtaiset tavoitteet, tunti- ja työskentelykohtaiset tavoitteet sekä tilannekohtaiset tavoitteet.
  • Konkretisoi opiskelijoille nämä kaikki tavoitteiden eritasot.
  • Hyvä tavoite on
    • selkeä ja ymmärrettävä, mielekäs ja hyväksyttävä, realistinen ja konkreettinen sekä toimintaa ja arviointia suuntaava ja ohjaava.

Oppiaineksen valinta

  • Mieti mikä on opiskeltavan ja opittavan sisällön
    • sopiva määrä ja vaikeustaso suhteessa opintopisteisiin,
    • ydinainesta ja mika on syventävä ja erityistä ainesta.

VINKKI:  Oppiaineksen valinnan ja tavoitteiden asettamisen apuväline 

  • Pohdi mikä materiaalista on
    • perusmateriaalia, joka kaikkien tulee käydä läpi
    • syventävä materiaalia, joka jää opiskelijan oman mielenkiinnon mukaan läpikäytäväksi.
  • Huomioi valinnassa
    • opiskelijoiden näkemykset, kysymykset, aikaisempi tieto ja kokemukset,
    • ryhmässä olevat noviisit ja ekspertit, joiden tiedon tarve on erilainen.

Opetusmenetelmien valinta

  • Opetusmenetelmien avulla  pedagoginen malli  ikään kuin pilkotaan pienemmiksi tehtävänannoiksi tai työvaiheiksi.
  • Huomioi menetelmiä valitessasa opiskelijoiden erilainen tapa oppia
  • Muista menetelmien valinnassa niiden monipuolisuus, vaihtelevuus ja tarkoituksen mukaisuus
    • Luennot
    • Yksilö-, pari- ja ryhmätyö
    • Tutustumiskäynnit ja asiantuntijavierailut
    • Videot
      • Voit esimerkiksi käydä haastattelemassa teemaan liittyvää asiantuntijaa ja esittää sitten videon opiskelijoille. Esim. farmaseutti kertoo mikä on resepti- ja itsehoitolääke liittyen lääkehoidon kurssin aloitukseen.
    • Käytännön harjoitukset
    • Verkkotehtävät
    • Oppimistehtävät
    • Oppimispäiväkirjat/-salkut
    • Tentit

VINKKI: Perustele opiskelijille miten käyttämäsi opetusmenetelmä liittyy työelämään. Esimerkiksi ryhmätöiden perusteluna on se, että harvassa ammatissa työskennellään täysin yksin, joten opiskeluaikana on jo tärkeää harjoitella erilaisissa ryhmissä työskentelyä. Jos opiskelijat eivät itse saa valita ryhmää, perusteluna voi käyttää sitä, että aina ei voi tietää etukäteen millaisessa ryhmässä tullaan työskentelemään. Tärkeää on osata toimia ryhmässä kuin ryhmässä. Näin vältyt purnaukselta miksi aina tehdään ryhmätöitä.

  • Mieti miten voit hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa menetelmänä
  • Vinkkejä erilaisista opetusmenetelmistä löydät oikean reunan  linkilistalta

 

Opetustila, oppimateriaalit ja opetusvälineet

  • Muokkaa oppimisympäristö opetusta tukevaksi
    • tuolien ja pöytien asettelu etukäteen
  • Materiaalin valinta, valmistelut ja saatavuuden tarkistaminen
  • Teknisten opetusvälineiden toimimisen varmistaminen ja käyttökuntoon laittaminen

 

VINKKI:  Suunnitelmaa tehdessä mieti

  • kenelle olet opetusta suunnittelemassa
  • mitä olet opettamassa
  • miten opetat opetettavan asian
  • millaisia materiaaleja ja välineitä hyödynnät opetuksessa
  • miten arvioit opiskelijoiden osaamista
  • millaiset säännöt luot opiskelijoiden kanssa opintojaksoa aloittaessasi.  Esimerkki sovittavista asioista. 

 

VINKKI: Kurssia suunnitellessa kannattaa miettiä, olisiko opiskelijoiden yhdessä tekemästä projektista hyötyä kurssin ohessa tavoitteiden saavuttamiseksi.

Itse opettajaharjoittelussa 2016 käytin lääkehoitokurssin rinnalla yhteistä projektia: Lääkeopas. Jokainen opiskelija sai yhden lääkepakkausselosteen johon tutustuu tässä lääkehoitokurssia läpi käydessä. Jokaisen eri aiheen jälkeen he saivat kotitehtävän esim. miten tämä lääke säilytetään, mitkä ovat sen haittavaikutukset. Näin kävimme koko lääkkeen läpi tunneilla. Lopuksi keräsimme kaikki yhteen, joita tuli yhteensä 27 opiskelijaa eli 27 erilaista lääkettä. Tästä kokosimme lääkeoppaan ja tein sisällysluettelon. Näin heille jäi itselleen tämä opas jota voi hyödyntää jatkossa. 

 

Lähteinä käytetty